elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

GEMINI MAN GEMINI MAN
1
GEMINI MAN ei yllätä, eikä jännitä. Uudella tekniilla on lämmittetty uudestaan viime vuosien kalkkunoita. GEMINI MAN

Henry Brogan on maailman paras palkkamurhaaja, joka on päättänyt jäädä eläkkeelle. Ikävä kyllä Henryn menneisyydessä on tietoja operaatioista, joiden olemassaolo ei saa levitä. Perään lähetetään kasoittain sotilaita, nuori naisagentti vahtimaan Henryn touhuja, ja lopulta kloonattu Henry itse parikymmentä vuotta nuorempana. Tämä ei ole spoileri, sillä elokuvan juliste paljastaa koko jujun. Vanhus tahtoo viettää rauhallista elämää, nuorempi etsii vastauksia. Jos on nähnyt edes yhdenkin vastaavanlaisen elokuvan eläkkeelle jäävistä tappajista, tietää tarkalleen mihin elokuva on menossa.

Kaikki Ang Lee:n ohjaamassa GEMINI MAN:issä on kierrätettyä toisintoa paremmista elokuvista. Se on kokoelma kuluneita genre-kliseitä, joiden päälle on yritetty laittaa niin paljon meikkiä ettei niitä tunnistaisi glitterin alta. Tässä tapauksessa se tarkoittaa “uutta” 3D+ -formaattia, jossa elokuva pyörii 60 kuvaa sekunnissa tavallisen 24 kuvan sijaan. Jos tämä kuulostaa tutulta, Peter Jacksonin ohjaama THE HOBBIT teki saman tempun vain muutama vuosi takaperin – tosin siinä kuvia saatiin vain 48 sekunnissa. Efekti ei toiminut silloinkaan. 

Itse lopputulokseen kuvanpäivitys ei pahemmin vaikuta. Toiminta on silti sekavaa ja suttuista, sillä mikään terävöitys tai korkea kuvamäärä ei muuta tosiasiaa, että kameran heiluttaminen ees-taas ei paranna kohtauksen selkeyttä. Tehosteiden laatu heittelee myös; välillä voidaan puhua uskottavasta illuusiosta, välillä taas selkeästi keskeneräisestä toheloinnista. Elokuvalla on myös outo tapa valaista jokainen kohtaus tismalleen samalla tavalla. Oli kyseessä sitten tähtikirkas yö merellä tai taistelu synkissä katakombeissa, kuva näyttää tismalleen samalta molemmissa. 

Elokuvan tekniikasta puhuminen on mielenkiintoisempaa kuin itse elokuvasta. Tämä johtuu täysin siitä, ettei GEMINI MAN juonellisesti sisällä mitään puhumisen arvoista. Sen perusasetelma on reliikki itä-euroopassa kuvatuista kasaritoiminnoista, joissa katsojille yritettiin myydä vaikka Van Damme kaksinkertaisessa roolissa kannen perusteella. Yleensä näissä elokuvissa budjetti oli kortilla, joten toiminta oli kotikutoista ja hellyyttävän lapsellista. Samaa selitystä ei voi käyttää nyt. GEMINI MAN on isolla budjetilla ja uusimmalla teknologialla tehty elokuva, joka silti näyttää halvalta ja keskeneräiseltä. 

Yksi syy tähän voi olla siinä, että uusi teknologia tuo tullessaan tarpeen päivittää visuaalisen kerronnan kieltä. Jos kerronnan koko tyyli muuttuu, emme voi luottaa samoihin tekniikoihin kuin aiemmin. Lee kuitenkin kuvaa elokuvansa samalla tavalla kuin aiemmatkin tuotantonsa, joten lopputuloksena on ihmeellinen sekasotku, missä maisemakuvat on kuin parhaimmasta luontodokumentista, mutta kahden ihmisen keskustelu näyttää betamax-formaatissa kuvatulta.

Tätä samaa selitystä ei voida käyttää käsikirjoituksesta, joka heittää hukkaan jokaisen mahdollisuuden tehdä edes jotain omaperäistä tarinalla. Jos on nähnyt esimerkiksi Rian Johnsonin ohjaaman erinomaisen LOOPER -elokuvan, on nähnyt jo tämän parhaimmat kohtaukset. Sen sijaan GEMINI MAN tarjoaa käsittämättömiä sivujuonia senkin edestä. Yksi oudoimmista täytyy olla vanhemman ja nuoremman Will Smithin toisistaan irrallinen pohdinta, onko elokuvan ainoa naishenkilö tarpeeksi vanha tai nuori sopiakseen heidän tyttöystäväksi. Sama naispuolinen hahmo myös pakotetaan riisuutumaan ilman sen kummempaa syytä yhden tällaisen keskustelun ajaksi. Toinen sivuhahmoista, jota esittää aina yhtä karismaattinen Benedict Wong, melkein vie koko elokuvan mukanaan. Tekijätkin tuntuvat tietävän tämän, sillä Wong sivuutetaan lähes yhtä nopeasti kuin hänen hahmonsa esitellään.

GEMINI MAN on turhauttava siksi, että kaikki sen tekijät ovat tätä materiaalia parempia. Will Smith on aidosti lahjakas näyttelijä, joka aikoinaan veti salit täyteen maailmanlaajuisesti. Ang Lee on yksi merkittävimpiä ohjaajia jota Kiinasta on ikinä tullut. Yksi käsikirjoittajista, David Benioff, loi GAME OF THRONES -sarjasta maailmanlaajuisen ilmiön. Paperilla näiden lahjakkuuksien yhdistämisen pitäisi luoda uusi scifi-klassikko helposti. 

On siis läpeensä tympeää, että lopputulos on uusimmalla tekniikalla kuvattu kalkkuna.

Joonatan Itkonen Toimittaja

Ei kommentteja

Ole ensimmäinen, joka jättää kommentin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.