elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

R&A 2019: JESUS SHOWS YOU THE WAY TO THE HIGHWAY R&A 2019: JESUS SHOWS YOU THE WAY TO THE HIGHWAY
4
Tallinna lähitulevaisuudessa. Tai menneisyydessä. Ehkä molemmissa. Valtaisa tietoverkko nimeltä Psychobook kontrolloi kaikkea. CIA:n erikoisosasto Virossa saa varoituksen Psychobookin altistuneen virukselle, joka tunnetaan koodinimellä Neuvostoliitto.... R&A 2019: JESUS SHOWS YOU THE WAY TO THE HIGHWAY

Tallinna lähitulevaisuudessa. Tai menneisyydessä. Ehkä molemmissa. Valtaisa tietoverkko nimeltä Psychobook kontrolloi kaikkea. CIA:n erikoisosasto Virossa saa varoituksen Psychobookin altistuneen virukselle, joka tunnetaan koodinimellä Neuvostoliitto. Osaston johtaja lähettää kaksi parasta agenttiaan syvälle Psychobookin virtuaaliseen maailmaan tuhoamaan viruksen alkuperän ja pelastamaan maailman. Tehtävä menee kuitenkin heti pieleen ja pian toinen agenteista, DT Gagano (valloittava Daniel Tadesse), joutuu pakosalle Beta Africa -nimisen serverin uumeniin perässään rautaisella nyrkillä virtuaalista valtakuntaansa kontrolloiva Batfro (Solomon Tashe). Miten käy Gaganon unelman erota CIA:sta ja perustaa maan paras pizzeria? Saako Gaganon vaimo avattua oman kickboxing -akatemiansa? Miten Stalin istuu kuvioihin? Ja voiko renttumaisen rento Roy Mascarone olla sittenkin itse Jeesus?

JESUS SHOWS YOU THE WAY TO THE HIGHWAY on serenadi ajalle jolloin videovuokraamojen kätköistä saattoi löytää mitä oudoimpia pienen budjetin tuotantoja toinen toistaan absurdeimmilla juonilla. Italialaiset 007 -kloonit, kannibaaleista kertovat pikkutuhmat seksikomediat sekä Filippiiniläiset toimintasankarit olivat kaikki arkipäivää tässä maailmassa. Ohjaaja Miguel Llanso on katsonut tämän genren valtaisaa kirjoa ja selkeästi pohtinut niiden toimivan vielä paremmin jos ne kaikki laitettaisiin samaan elokuvaan. Lopputuloksena on surrealistinen loikkaus unien logiikkaan missä kaikki on mahdollista. Kuten tarinaa tahdittava vapaamuotoinen jazz, Llanson elokuva ei seuraa minkäänlaisia ohjenuoria iloisesti hyppiessään tyylilajista toiseen vailla huolenhäivää. Todellisuus on 70-luvun rikoselokuvien pastissia, Psychobook on stop-motion tekniikalla (ja aidoilla ihmisillä!) kuvattu painajaismainen dystopia ja Batfron valtakunta Beta Africa näyttää ja kuulostaa vanhalta Batman TV-sarjalta. Asiaa ei tietenkään edesauta Batfron pukeutuminen Adam Westin vanhaan ikoniseen yön kostajan asuun.

Kaikki tämä kuulostaa sekamelskalta paperilla, mutta itse elokuvaa katsoessa visuaalinen kakofonia tuntuu luonnolliselta. Loogisuutta se ei edes yritä tavoittaa, mutta Llanson unenomainen kerronta on niin itsevarmaa, että se mikä alussa tuntuu skitsofreeniseltä ja luontaantyöntävältä muuttuu nopeasti hyväksytyksi todellisuukseksi jossa katsoja elää. Gagano onkin Etiopialainen prinssi, jonka saapuminen oli tähtiin kirjoitettu ennustus? No tietty. Tämä todellisuus ei olekaan oikea todellisuus vaan oikeasti yksi uusi taso sisäistä ajatusmaailmaamme? Olisihan se pitänyt arvata, tässä todellisuudessa kuvasuhde on 4:3 eikä 16:9, miten emme tätä huomanneet?

Tämä ajan ja paikan kanssa leikittely ei ole uutta, muita tunnetuimpia esimerkkejä tällaisestä kerronnasta viime vuosikymmeneltä ovat esimerkiksi Christopher Nolanin INCEPTION ja Satoshi Konin PAPRIKA, mutta harvoin sitä on nähty toteutettavan niin vapautuneesti kuin nyt. Vaikka kerronta tuntuu hajanaiselta ja vauhkolta, Llansonin ohjaus on tarkkaan harkittua ja lahjakasta. Alkupuolella tapahtuva stop-motion veitsitappelu kelpaisi isommankin elokuvan loppuhuipennukseksi. Kuvakulmat ja lavastus on viimeisen päälle rakennettu halvan näköiseksi, mutta samalla sen likaisessa estetiikassa on jotain huumaannuttavaa. Gaganon harharetkiä seuratessa voi vain miettiä miten lohduttavaa on nähdä jotain näin erikoista toteutettuna näin vilpittömästi. Elokuva ei kertaakaan naura Gaganolle tai sen värikkäälle näyttelijäkaartille. Tämä maailma kaikessa nurinkurisuudessaan on heille (sekä katsojalle) haudanvakava totuus, mikä tekee päähenkilöiden kömpelöstä rakkaudesta entistäkin sympaattisemman. Samanlaista vapautunutta surrealismia löytyy vaikka Noel Fieldingin valloittavasta THE MIGHTY BOOSH -sarjasta.

Kun rajana on vain mielikuvitus voivat pienetkin kohtaukset tapahtua Niilin vesiputousten äärellä ja unelmat saattavat löytää leposijan Viron kuvankauniiden järvien rannalta. Kankaalla ne elävät toistensa naapurissa ja pöhköyden alta paistaa läpi kauneus.

JESUS SHOWS YOU THE WAY TO THE HIGHWAY esitetään R&A -festivaaleilla ensimmäisen kerran 20.9. Lisätietoja näytösajoista festarien sivuilla.

Joonatan Itkonen Toimittaja

  • Nimetön

    8.9.2019 #1 Author

    Hienoa tekstiä, tekee mieli mennä katsomaan vaikka tälläiset leffat eivät todellakaan kuulu
    omiin suosikkeihin!

    Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.