elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

Kymmenen tärppiä vuoden 2019 R&A -festivaaleilta Kymmenen tärppiä vuoden 2019 R&A -festivaaleilta
Valikoima tämän vuoden festivaaleilla on valtava, eikä vain kymmenen elokuvan suosittelu ole helppo tehtävä. Potentiaalisia mestariteoksia jää mainitsematta tusinoittain. Tämän listauksen tarkoituksena onkin vain... Kymmenen tärppiä vuoden 2019 R&A -festivaaleilta

Valikoima tämän vuoden festivaaleilla on valtava, eikä vain kymmenen elokuvan suosittelu ole helppo tehtävä. Potentiaalisia mestariteoksia jää mainitsematta tusinoittain. Tämän listauksen tarkoituksena onkin vain tarjota ponnahduslauta R&A:n rikkaaseen tarjontaan ja toivottavasti herättää nälkä nähdä ja kokea mahdollisimman laajasti eri kulttuurien ja ihmisten näkökulmia nykypäivän menosta niin lähiöissä kuin maailmanlaajuisella tasolla.

Blinded by the Light

On kulunut melkein kaksi vuosikymmentä Gurinder Chadhan edellisestä menestystarinasta BEND IT LIKE BECKHAM. Vaikkakin Chadha on tuottanut ja ohjannut laadukkaita elokuvia runsaasti vuosien varrella, mikään ei ole tavoittanut BECKHAM:in nauttimaa suosiota tähän mennessä. BLINDED BY THE LIGHT näyttää muuttavan tämän pysyvästi. Elokuva on ollut valtaisa arvostelu ja yleisömenestys maailmalla ja jopa itse Bruce Springsteen herkistyi elokuvasta niin voimakkaasti, että hän lahjoitti aiemmin julkaisemattoman kappaleen elokuvan lopputekstejä varten. Trailerien perusteella luvassa on äärimmäisen lämminhenkinen ja humaani tarina pop-kulttuurin tärkeydestä ja sen universaalista vaikutuksesta toisiimme.

The Lighthouse

Robert Eggersin ensiteos THE VVITCH vavisutti maailmaa muutama vuosi takaperin pahemmanlaatuisesti. Minimalistinen kauhutarina herätti eloon uudisraivaajaperheen piinan tavalla joka sai pinttyneenkin genre-fanin haukkomaan henkeään. Oli väistämätöntä että Eggersin seuraavaa odotettaisiin kuin kuuta nousevaa, eikä odotus näytä olleen turhaa sillä THE LIGHTHOUSE on saanut lämpimän vastaanoton kaikkialla missä sitä on esitetty. Itse tarinasta tiedetään hyvin vähän: Willem Dafoe ja Robert Pattinson ovat majakanvartijoita joskus 1900-luvun vaihteessa. Erityksissä lojuva vanha raunio elää ikuisesti riehuvan sään armoilla vailla kontaktia muuhun maailmaan. Pian niin eläimet kuin itse taivas tuntuvat kääntyvän miehiä vastaan ja paranoia alkaa hiipiä rakenteista sisään. Hitaasti rakentuvan kauhun faneille elokuva näyttää tarjoilevan herkkuja aimo laidallisen.

The Death of Dick Long

Daniel Scheinert on tuttu nimi niille, jotka näkivät miehen edellisen hysteerisen hauskan huonon maun ylistyslaulun SWISS ARMY MAN, joka tunnetaan myös elokuvana missä Harry Potterista tuttu Daniel Radcliffe näytteli piereskelevää ruumista jonka penistä saattoi käyttää kompassina. Tästä huolimatta elokuva oli yllättävän herkkä tutkielma yksinäisyydestä, hylätyksi tulemisesta ja yksipuolisesta rakkaudesta. Kaikki se vain sattui olemaan jättimäisen pieruvitsin sisään piilotettuna. Scheinertin uusin ampuu heti kovilla. Mitä tapahtuu kun pikkukaupungissa asuvat kaverukset vahingossa saattavat hengiltä kolmannen kaveruksen ja sen jälkeen yrittävät peittää vahingon jäljet, sillä mitäpä muutakaan älyn jättiläiset tekisivät siinä tilanteessa? Jos on valmis antautumaan Scheinertin erikoisen huumorin vietäväksi voi myös tämänvuotinen DEATH OF DICK LONG yllättää – tai ainakin ällistyttää.

The Man Who Played with Fire

Stieg Larsson tullaan aina muistamaan valloittavana kirjaijana, jonka rönsyilevät teokset valloittivat lukijat maailmanlaajuisesti niiden teknohöpinällä ja salaliittoteorioilla. Mutta maineen (jota Larsson ei itse päässyt kokemaan) takana piileksi toinen hahmo, joka oli kauttaaltaan omistautunut olemaan oman elämänsä Lisbeth Salander; oikeustaistelija tavoitteenaan puolustaa kotimaataan kasvavalta uusnatsien uhalta. Henkilökuva paneutuu Larssonin tutkimuksiin sekä hänen pyörittämään lehteen, jonka entiset työntekijät auttavat valottamaan edesmenneen johtajansa visiota maailmasta jossa äärioikeiston sairaus oltaisiin saatu kitkettyä juurineen pois.

Samurai Marathon

Kun paikallinen lordi päättää järjestää maratonin kouliakseen pullistumaan päin ajautuneistaan miehistä jälleen sotureita päättää myös Shogunin vakooja käynnistää tapahtumasarjan, joka johtaa väkevään taistoon elämästä ja kuolemasta syvällä Japanin sydämessä. Brittiläisiä ja Japanilaisia elokuvan titaaneja yhdistävä tuotantotiimi on lyönyt hynttyyt yhteen luomaan vision feudaalista ajasta kaukaisessa idässä, jossa valta vaihtuu väkivalloin ja ainoastaan alimmalla tasolla olevat voivat luottaa toistensa sanaan. Vielä kun mukaan heitetään Phillip Glassin musiikki voi elokuvalta odottaa paljon.

Hail Satan?

Yhdysvallat ei ole kristittyjen arvojen varaan rakennettu maa. Tästä perusajatelmasta on lähtenyt Saatanallisen kirkon kanssa toteutettu dokumentti, jossa perinteisesti pahuuteen yhdistetty uskonto käy taistoon rikkaiden kontrolloimaa kristinuskoa vastaan yhteisen hyvän nimissä. Yhdysvaltojen nykyisen maailmanmenon huomioonottaen elokuvan vähintäänkin absurdi lähtökohta tuntuu kuitenkin täysin normaalilta. Miksi yhdellä uskonnolla on monopoli valtavan mantereen psyykkeestä?

The King

Kun USA:ssa ollaan niin miksei mennä sitten täysillä överisti eteenpäin? Otetaan alle Elviksen entinen kaara ja lähdetään tutkimaan mantereen mentaliteettia vertauskuvana itse rockin kuningas. Miten suurista lupauksista ja uuden maailman keilakuvasta tulikin popcornpieruilta haiseva eltaantunut kasa pettymyksiä? Puhutaanko nyt Elviksestä vai Amerikasta? Tästä dokumentti THE KING aikoo ottaa selvää.

Anthropocene: The Human Epoch

Maailma on pilalla ja me olemme syypäitä. Tämä ei ole sormenosoittelua ja syyllistämistä, se on vain kylmä totuus. Olemme muokanneet maailmasta meidän näköisen ja lopputulos tulee ajamaan meidät sukupuuttoon. Dokumentti ANTHROPOCENE: THE HUMAN EPOCH matkustaa ympäri planeettaa taltioidakseen ihmisen jättämän kädenjäljen ekosysteemiin. Se on hälyttävä ja nöyristävä muistutus kaikesta mitä tuhoamme mukavuuden tähden. Sen sanoma on yksinkertainen: mitään emme voi palauttaa ennalleen, mutta pelastaa voimme sen mitä vielä on jäljellä.

Won’t You Be My Neighbor?

Fred Rogers on toisella puolen atlanttia insituutio, jonka elämänohjeet ja hellä ote auttoi kasvattamaan useita sukupolvia hänen ohjelmansa MISTER ROGER’S NEIGHBORHOOD parissa. Rogers uskoi vahvasti kansallisen lastenohjelman tärkeyteen ja vuosikymmenien saatossa käsitteli jopa aikuisille kipeitä ja vaikeita aiheita siten, että ne saattoi ymmärtää nuorikin lapsi. WON’T YOU BE MY NEIGHBOR puhuu niille, jotka Fred Rogersin tunsivat, sekä niille joiden elämää hän kosketti tavalla tai toisella. Puhtaasti humaani tarina aidosti hyvästä ihmisestä on koskettava ja ajankohtainen.

Joonatan Itkonen Toimittaja

Ei kommentteja

Ole ensimmäinen, joka jättää kommentin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.