elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

Vuonna 1998 Gerard Pires ohjasi vauhdikkaan, hauskan ja melko hyvin toimineen toimintakomedia Taxin, joka on nyt näemmä poikinut jo kolme jatko-osaa. Taxi-sarjan viimeisin osa,...

Vuonna 1998 Gerard Pires ohjasi vauhdikkaan, hauskan ja melko hyvin toimineen toimintakomedia Taxin, joka on nyt näemmä poikinut jo kolme jatko-osaa. Taxi-sarjan viimeisin osa, T4xi (Taxi 4), ei ole enää hauska tai toimiva toimintakomedia, vaan liiankin vauhdikas rahastus, jonka olemassaololle ei pitäisi olla enää mitään edellytyksiä. Tähän on olemassa vain yksi syy: ensimmäisen osan autoilla kaahailu (joka näytteli ko. elokuvassa tärkeää osaa) on jätetty taustalle ja eturiviin on otettu todella ärsyttävän Bernard Farcyn hahmo, komisario Gibert, joka suorastaan aiheuttaa katsojassa sekä myötähäpeää, että välitöntä ärsyyntymistä.

Tämä Luc Bessonin nimellä ratsastava elokuva osaa muutenkin asiansa, sillä elokuvan juoni on kuin vessan seinästä repäisty yhdistellen välillä toimintaa ja kreisikomediaa lähestulkoon vakavalla naamalla. Elokuvassa onkin vedetty kaikki läskiksi niin mauttomasti ja lapsellisesti, että vähemmästäkin voisi tuskasta huutaa.

Tällä kertaa Gibertin ja hänen alaistensa vaivaksi tulee "belgialainen" (typerästi näyttelevä Jean-Luc Couchard), joka on luultavasti ihmisrodun pahimpia vihollisia. Tämän todella epäkiinnostavan kehikon ympärille on sitten kasattu roppakaupalla hölmöjä tilanteita, jossa Gibert miltei lentää kuuhun asti, nuuhkii kokaiinia varmaan viisi desiä ja ampuu sekä roistoja, että poliiseja konekiväärillä lonkalta. Ja apuun tarvitaan tietenkin vielä se maanläheinen ja nokkela taksikuski, jonka kaveri ei tunnista muka edes omaa vaimoaan peruukissa. Voi Jeesus sentään mitä meininkiä!

Taxin nelososasta ei todellakaan puutu vauhtia ja ohjaajana toimiva Gerard Krawczyk pistääkin koko elokuvan ajaksi viitosvaihteen silmään hiljentämättä välillä. Tuloksena on todella pitkältä tuntuva 90-minuuttinen, jonka aikana Farcy sählää kuin Steven Seagal konsanaan tuhoten sekä autoja, taloja ja muutakin omaisuutta. Koko elokuvan tyyli onkin kuin ranskalainen versio Naked Gunista ilman mitään tyylitajua. Katsojaa kun ärsyttää pitkänhuiskeasta Emma Wiklundista lähtien kaikki näyttelijät, jotka heiluvat pyssyjensä kanssa heittäen älyttömiä vitsejä ja sanailuja, joiden huumoria pitäisi tarkastaa mielellään Pikku Kallen vitsikirjan kanssa.

Minusta on sääli, että varsin pätevästä Taxi-elokuvasta on nyt tultu tähän: kahjoon ja päättömään sähläämiseen, joka ei meinaa millään loppua. Tietysti katsojan olisi helppo painaa "stop"-nappia, mutta kun perusluonto ei meinaa millään moiseen kyetä, sillä jonkun on tämäkin turhake maailmalle raportoitava. Ja mitä tulee tähän elokuvaan, niin en vakavasti puhuen keksi yhtäkään syytä, miksi tämä elokuva kannattaisi ostaa, vuokrata tai edes katsoa.

Tero Niemenpää

Sivuston perustaja ja moraalinen päätoimittaja, jos sellaiseksi tällä sivustolla voi ketään kutsua.

Ei kommentteja

Ole ensimmäinen, joka jättää kommentin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.