elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

Paul W.S. Anderson, mies suhteellisten hyvien elokuvien, kuten mm. Resident Evilin (ensimmäinen osa vain), takaa jatkoi kauhua herättäneen Event Horizonin jälkeen scifin parissa. Aikaa...

Paul W.S. Anderson, mies suhteellisten hyvien elokuvien, kuten mm. Resident Evilin (ensimmäinen osa vain), takaa jatkoi kauhua herättäneen Event Horizonin jälkeen scifin parissa. Aikaa ei tosin kulunut hukkaan viritellessä uutta tieteiskauhua, vaan mies pyöräytti Kurt Russelin ja muiden naamatuttujen näyttelijöiden kanssa sellaisen kuravellin, että ei paremmasta väliä. Ultra-huonoa Soldieria ei voida todellakaan kutsua Russellin tähtihetkeksi ja ei mikään ihmekään, sillä peräti 75 miljoonaa dollaria maksanut elokuva näyttää suoraan sanoen kuin kaatopaikalta reväistyltä kuonalta. Törkeästi maksanut elokuva kaatuukiin lähestulkoon kaikkeen mahdolliseen maan ja taivaan väliltä, mutta minusta on syytä aloittaa Kurt Russellista.

Kurt Russell, 1980-luvun kiintotähti ja niihin aikoihin kieltämättä mielenkiintoisia elokuvia tehnyt setämies, vetää Soldierissa yhden kaikkien aikojen huonoimmista roolisuorituksista. Ensiksikin mies näyttelee tehokkaaksi tappokoneeksi aivopestyä ja bambin silmät omaavaa sotilasta surkeasti. Katsoja voikin melkein huomata kuolevansa ikävästä, kun Anderson kuvaa lähes epäilyttävän pitkästyttävästi Russellia hakkaamassa metallipönikkää. Veri roiskuu metallin ja Russellin nyrkkien välillä ja hakkausta saadaan seurata varmastikin minuuttitolkulla. Tämän jälkeen Russellin roolihahmo käyttäytyy kuin juuri munasta kuoriutunut ankan poikanen jääden tuijottamaan ilmeisesti Connie Nielsenin rintamusta.

Toiseksi -ja tälle halusin saada ihan oman kappaleen-, Russell sanoo elokuvassa ehkä juuri ja juuri kymmenen vuorosanaa.

Elokuvan varsinainen läpänheitto onkin jätetty Jason Isaacsin näyttelemälle Mekumille, sekä tämän kauniille vaimolle Sandralle, jota Connie Nielsen näyttelee lähes tahdottomasti. Mukana on tietenkin vielä Gary Busey, joka heittelee puolivallattomia, sekä -kovia viisauksiaan pitkin elokuvaa valkaistut etuhampaat välkkyen. Niin ja, nähdäänpä elokuvassa vielä Shield-sarjasta tuttu Michael Chiklis, jonka toiminta kotikatsomon ruudussa menee jo suoraan camp-viihteen puolelle.

Puolivillaista tarinaa seuratessa katsojan mieleen hiipii muutama asia: miksi Kurt Russell ottaa pataansa? Miksi Kurt Russell kipataan jossain jäteastiassa kaatopaikkaplaneetalle? Miksi KURT RUSSELL ei puhu!? Ja tämänkö perkele vieköön pitäisi kiinnostaa? Totuus on, että hiljaisen soturin tarinaa seuratessa on selvää, että David Webb Peoplesin tekemä käsikirjoitus on tehty jonkinlaisissa sienissä ja Andersonin ehdottoman huonosti tekemä ohjaus ikään kuin kruunaa kaiken. Olennainen kysymys kuitenkin on, että miksi tämänkaltainen elokuva on edes tehty?

Kun Russell on viimeinkin tappanut dna-muunnellut korvaajansa ja roiskutellut ja proiskutellut verta ympäriinsä, on jälkiselvittelyjen aika. Tämä on tarpeen, sillä 75 miljoonaa dollaria maksanut elokuva näyttää kertakaikkisen vanhalta. Avaruusalukset ja erikoistehosteet näyttävät niin 1970-luvulta (ilman naruja tosin), että melkein hävettää katsoa tämänkaltaista pelleilyä ja pilailua. Yksinäisen (ja täydellisen) sotilaan taistelua tämän "kotouttaneen" yhteisön puolesta on äärimmäisen puuduttavaa seurata. Russellin sulautuessa varjoihin on silti äärimmäisen hienoa todeta, ettei Hollywoodin tuotantokoneisto ole oppinut oikeastaan mitään: Anderson jatkaa puuhastelujaan surkeiden, apokalyptisten, toimintapätkien parissa siitäkin huolimatta, että Soldier näyttää ja kuulostaa aivan kertakaikkisen hirveältä.

Tero Niemenpää

Sivuston perustaja ja moraalinen päätoimittaja, jos sellaiseksi tällä sivustolla voi ketään kutsua.

Ei kommentteja

Ole ensimmäinen, joka jättää kommentin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.