elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

Leffaputki ranskalaisten elokuvien parissa jatkui. Nahonin Sutten valtakunnan ja Bessonin Angel-A:n jälkeen oli luontevaa siirtyä hieman kevyempään ranskalaiseen elokuvaan, jossa piti riittää huumoria kuin...

Leffaputki ranskalaisten elokuvien parissa jatkui. Nahonin Sutten valtakunnan ja Bessonin Angel-A:n jälkeen oli luontevaa siirtyä hieman kevyempään ranskalaiseen elokuvaan, jossa piti riittää huumoria kuin myös DVD:n kannen perusteella ounasteltua rakkautta. Hinnasta viis alkaakin kunnollisen komedian tavoin kohtuu rennolla koirankävelytys-introlla ja sen jälkeisillä hotellipojan rutiineilla, mutta sitten eteenpäin mennäänkin poukkoillen: väliin käyden pilvissä ja välillä ihan maanpinnalla saakka. Ilmakuoppia Hinnasta viis tarjoileekin runsaasti, mutta varsinaista tunnetta ja huumoria säästellen. Naiivin Jeanin rakkaus miehiä rahastavaan Ireneen tuntuukin miltei epätodellisesta haihattelulta ja pilvilinnoissa elämiseltä.

Kun pilvilinnoista viimein tipahdetaan alas, nähdään kuinka Ameliella suuren yleisön tietoisuuteen ponnahtanutta Audrey Tautouta on viime vuodet viety suuntaan jos toiseen kiivasta tahtia. Miltei suoraan Da Vinci-koodin kuvauksista ranskalaiseen komediaan pöllähtänyt näyttelijätär tekeekin Pierre Salvadorin ohjaamassa Hinnasta viis-elokuvassa (Hors de prix) hyvää työtä ja onnistuu näyttämään jälleen kerran kertakaikkisen lumoavalta otukselta. Itse asiassa Tautou näyttää vähän arvailuja jättävissä iltapuvuissaan tyrmäävältä ja tuo itsestään esiin miltei täysin uuden ulottuvuuden: hyper-aktiivisuus, hyvä tahto (Amelie), introverttius (Dirty Pretty Things) ja tunteita kuohuttava romanssi (Pitkät jäähyväiset) on vaihtunut lähes pinnalliseen vanhoja rikkaita miehiä huijaavaan rooliin. Toki katsoja näkee Tautoun jälleen kerran eräänlaisena Ameliena, josta näyttelijättäressä on nähtävissä selviä piirteitä samalla kun Tautoun hahmo, Irene, alkaa lämpenemään Jeanin pyyteettömälle rakkaudelle.

Tautoun näyttelemän Irenen vastaparia elokuvassa näyttelee allekirjoittaneelle ennestään tuntematon Gad Elmaleh. Elmaleh suoriutuu melko sympaattisesta roolistaan kaavamaisesti ja onnistuneesti. Yhteinen yö onnenonkijan (Tautou) kanssa saa miehen selvästi herkistymään ja viaton, lähes naiivi, ja aluksi yksipuoleinen rakkaus saa miehen selvästi innokkaaksi. Innokkaina, mutta myös eleganttimaisina ja rauhallisina, pyörivät myös elokuvan vanhempaa kaartia näyttelevät Vernon Dobtcheff, sekä Marie-Christine Adam, jotka tuovat elokuvaan oman tarkoituksellisen lisänsä.

Hinnasta viis ei suinkaan ole huono elokuva. Se on koti-iltaan mukavasti sopiva ja rennon oloinen rakkauskomedia, jossa ei turhia kohelluksia tarvitse katsella. Huumoriakin yritetään toimittaa eurooppalaisittain ja jenkkimäisiä suuria ylilyöntejä ei nähdä. Elokuvan melko onnistuneesta pääparivaljakosta huolimatta Hinnasta viis ei silti herätä minkäänlaisia riemun tai surun hetkiä: vain tasaista hymähtelyä, joka tulee ja menee aika ajoin. Kun elokuvan kaavakin on katsojalle melkein itsestäänselvyys, ja kun Salvadorin komediaa ei ole tarkoitettu miksikään nyyhkydraamaksi, jää jäljelle vain viihdyttävyys. Niinpä tasaisen hauska viihdyttävyys ja Tautou ei vain tällä kertaa riitä huipulle asti, vaan Hinnasta viis jää tasapainoilemaan rakkauskomedioiden savusumun sekaan taivasta kurkottaessaan.

Tero Niemenpää

Sivuston perustaja ja moraalinen päätoimittaja, jos sellaiseksi tällä sivustolla voi ketään kutsua.

Ei kommentteja

Ole ensimmäinen, joka jättää kommentin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.