elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

Guillermo Del Toron mielikuvitus on pelottava paikka. Juuri sellainen minne ei välttämättä tahtoisi eksyä. Maagista realismia tulvillaan oleva maailma, jossa hyvän ja pahan häilyvät...

Guillermo Del Toron mielikuvitus on pelottava paikka. Juuri sellainen minne ei välttämättä tahtoisi eksyä. Maagista realismia tulvillaan oleva maailma, jossa hyvän ja pahan häilyvät rajat sekoittuvat unenomaiseen logiikkaan, jotka löytävät sukulaissieluja niin Liisa Ihmemaassa-tarinasta, kuin Grimmin Veljesten saduista. Tutkittuaan kuusi vuotta aiemmin Espanjan sisällissodan turmelemaa maailmaa lasten silmin, upeassa Devil’s Backbonessa, on Del Toro palannut takaisin kotiin järisyttävän kauniilla Pan’s Labyrinthillä.

Ofelia on äitinsä kanssa yksin jäänyt nuori tyttö, jonka elämä kokee muutoksen pahempaan äidin naidessa kylmän ja sadistisen kapteeni Vidàlin. Eristäytyneellä armeijan valloittamalla maatilalla Ofelia ajautuu kohtaamaan mystisen Faunin, joka kertoo tämän olevan oikeasti prinsessa toisesta maailmasta.

Vaikka lähtökohdat saattavat vaikuttaa hyvin perinteisen sadun aineksilta, löytää Pan’s Labyrinth sukulaissielun enemmänkin H.P Lovecraftista kuin Disneystä. Del Toron käsissä tarinasta muodostuu kaunis faabeli aikuisille, jossa kärsimykset ja koettelemukset ovat olennaisia hahmon matkassa, eivätkä onnelliset loput aina ole itsestäänselvyyksiä. Del Toro ymmärtää tasapainoitella fantasian ja todellisuuden rajamaailmojen välillä hienovaraisesti, rakentaen vertauskuvallisia siltoja niin goottilaiseen maailmaan jossain todellisuuden tuolla puolen, kuin sodan runteleman Espanjan välille. Satujen perinteiset hahmot ovat käännetty päälaelleen, kapteeni Vidálinkin löytäessa itsestään uusia puolia tavanomaisen ison pahan suden roolin sijaan.

Aiemminkin lapsinäyttelijöiden kanssa erinomaisesti onnistunut Del Toro ei petä Labyrinthissäkään. Nuoren Ofelian näyttelijätär, Ivana Baquero, on täydellisen luonteva suuren maailman pyöritykseen joutuneena, satujen lumoissa eteenpäin jaksavana tyttönä. Yhtä hienosti pärjää Ja Äitiäs Kanssa-elokuvasta tuttu Maribel Verdù, joka huokuu lämpöä ja turvallisuutta maatilan emäntänä. Mutta elokuvan varsinainen löytö on uskomaton Sergi Lopez, jonka esitys julmana kapteeni Vidàlina on kylmäävän upea. Melkein täysin myötätunnoton kapteeni onnistuu nousemaan elokuvan todelliseksi hirviöksi, jonka sisällä kuitenkin piilee koko tarinan keston ajan hiljaa hiipivä inhimillisyys ja tragedia, jota Lopez tulkitsee hillityn hienovaraisesti. Myös Guillermo Del Toron luottonäyttelijä, Doug Jones, tekee hyvää työtä tuplaroolissaan niin Faunina kuin selkäpiitä karmivana Pale Man-hirviönä.

Del Toro kuljettaa synkkää, mutta kaunista tarinaansa eteenpäin todellisen taiteilijan elein. Jokainen freimi elokuvaa on loppuun asti hiottua maalausta, jossa värit ja jylhät lavasteet sekoittuvat todellisen ja fantasian eläväksi sekoitukseksi. Erityisesti Faunin maailma – orgaaninen kivipalatsi jossain maan uumenissa – on huikeaa katseltavaa. Fauni itsessään on jo todellinen maskeerauksen huipputyö, joka osoittaa että aito käsityö vieläkin voittaa tietokonetehosteet.

Sadun tittelistään huolimatta Pan’s Labyrinth ei sovi kaikille. Se ei seuraa perinteisten satujen tarinankaarta, siitä ei myöskään löydä tyypillisen Hollywood-elokuvan tyypillisiä merkkejä. Mutta ne jotka ovat valmiita heittäytymään Del Toron mielikuvituksen sekaan, jossa vielä sodan ja kuoleman keskeltä löytää kauneutta ja elämää, tulevat löytämään yhden viime vuoden parhaista elokuvista.

Yhteenveto
Maaginen satuelämys, jonka yllättävän synkät kohtaukset sekoittuvat upeasti puhtaan faabelin rikkaaseen mytologiaan. Del Toron paras elokuva, Devil’s Backbonen ohella.

Joonatan Itkonen Toimittaja

Ei kommentteja

Ole ensimmäinen, joka jättää kommentin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.