elokuvateatteri.com

kaikki elokuvista, suomeksi

Kun Martin Scorsese ilmoitti seuraavan projektinsa olevan remake-versio viime vuosien toimivimmasta jännäristä, Infernal Affairsista, saattoi jo luulla että ohjaajanero olisi mennyt viimein taipumaan Hollywoodin...

Kun Martin Scorsese ilmoitti seuraavan projektinsa olevan remake-versio viime vuosien toimivimmasta jännäristä, Infernal Affairsista, saattoi jo luulla että ohjaajanero olisi mennyt viimein taipumaan Hollywoodin paineen alla. Arvaus ei kuitenkaan voisi olla kauempana totuudesta. The Departed on kaikessa komeudessaan parempi elokuva kuin sen alkuperäisteos. Se saattaa myös olla yksi Scorsesen uran parhaita elokuvia.

Colin Sullivan on Bostonin kovilla kulmilla kasvanut pikkunilkki, jota rikollispomo Frank Costello on koulinut koko ikänsä soluttautumaan poliisien erikoisjoukkoihin. Elämän toisella puolella on Billy Costigan. Pahaan sukuun syntynyt miehenalku joka tahtoo todistaa kaikille, mutta erityisesti itselleen, että on parempi kuin hänen menneisyytensä antaa odottaa. Poliisin soluttautuksija päätynyt Billy ajautuu Costellon sisäpiiriin, eikä aikaakaan kun toiminta tuo hänet lähemmäksi pääjehu Costelloa. Mutta petturuudella ja murhalla on lyhyet jäljet, eikä aikaakaan kun selkäänpuukottamisesta tulee jokapäiväistä ja moraaliset arvot menettävät merkityksensä, niin Collinin kuin Billyn maailmassa.

Vaikka yleensä remakeista kirjoittaessa on mahdotonta olla vertaamatta kahta teosta keskenään, onnistuu Departed kuitenkin etäännyttämään itsensä heti alusta lähtien täysin erilaiseksi pedoksi alkuperäisestä elokuvasta. Käsikirjoittaja William Monahan käyttää Infernal Affairsin lähtökohtaa tarinan pohjana, mutta rakentaa petoksien verkosta näköisensä, länsimaisessa mittakaavassa shakespearemaista traagisuutta hipovan, mestariteoksen. Scorsesen briljantti ohjaus vahvistaa hänen statustaan yhtenä aikamme parhaimmista ohjaajista. Departed jyrää eteenpäin pysäyttämättömän tankkerin voimalla, jokaisen freimin tulviessa elokuvallista juhlaa ja Scorsesen omistautumista taiteelleen. Billy Costiganin helvetillisestä yhden miehen taistelusta omia demoneita, niin sisäisiään kuin Costellon personoimia vastaan, aina Sullivanin henkiseen kamppailuun itsensä kanssa, onnistuu Departed olemaan jokaisen minuutin ajan totaalisen koukuttavaa ja henkeäsalpaavaa katseltavaa.

Huippunimekkään näyttelijäkaartin tukema elokuva on kuitenkin kahden miehen show. Nicholsonin ja Dicaprion välinen tahtojen taisto on kahden huippulahjakkaan näyttelijän juhlaa. Nicholsonin pelatessa valttikorttejaan maanisen sosiopaatin Costellon roolissa, Dicaprio vastaa mestarinäyttelijän vetoihin tulisella roolisuorituksella itsetuhoisesta miehestä joka on ajanut itsensä nurkkaan. Miesten yhteiset kohtaukset huokuvat hillittyä pahuutta ja uhkaa, molempien yrittäessä ajaa vastapelaaja ansaan omassa huijauspelissään. Scorsesen tiivis ohjaus pitää kameran lähellä kaksikkoa, luoden henkeäsalpaavan ilmapiirin yhteisen petoksen ympärille. Matt Damon onnistuu myös kiitettävästi roolissaan. Hienovaraisesti rakennettu Sullivan avautuu hitaasti Damonin otteessa, jokaisen hetken vähitellen purkaessa toisia ja itseään pettävää miestä. Martin Sheenin ja Mark Wahlbergin yhteispeli on myös nautittavaa katseltavaa, kahden eri sukupolven näyttelijän kootessa välilleen yhteistä kunnioitusta ja toveruutta, joka toimii elokuvan selkärankana.

Scorsese on kuin kotonaan kaduilla. Bostonin brutaali ympäristö toimii elävänä ja rikkaana taustana ohjaajan eeppiset mittasuhteet saavuttavalle tarinalle. Kylmän betoniviidakon sykkeestä Scorsese rakentaa Goodfellas-tyylisen gangsteri-eepoksen, omintakeisen historiikin ja modernin näkökulman ajattomiin aiheisiin. Huippuunsa asti hiotun helmen voima piilee ohjaajan täydellisessä omistautumisessa elokuvalle ja sen mahdollisuuksille. Loistavien näyttelijöiden tukema elokuva on kuin isku lekalla päin näköä. Kun Departed viimein huipentuu loppuunsa, melkein kolmen tunnin pituisena, ei voisi kuvitella sen kestävän minuuttiakaan vähemmän. Scorsesen paluu tuntemaansa maailmaan, rankan väkivallan ja katujen lapsien keskelle, on mestarin paluu uransa alkupuolen mestariteosten joukkoon.

Yhteenveto
Mestariteos, joka tulee elämään Casinon ja Goodfellasin rinnalla yhtenä Scorsesen parhaista töistä.

Ensi-ilta 10.11.2006

Joonatan Itkonen Toimittaja

Ei kommentteja

Ole ensimmäinen, joka jättää kommentin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.