elokuvateatteri.com

melkein kaikki elokuvista, suomeksi

Uusimman artikkelisarjan käynnistäjänä toimikoon yksi elokuvakerronan tärkein vaikuttaja: musiikki. Tarkoituksena on esittää lyhyesti kymmenen henkilökohtaisesti hienointa hetkeä elokuvissa missä musiikki ja kuva yhdistyvät. Ainoana...

Uusimman artikkelisarjan käynnistäjänä toimikoon yksi elokuvakerronan tärkein vaikuttaja: musiikki. Tarkoituksena on esittää lyhyesti kymmenen henkilökohtaisesti hienointa hetkeä elokuvissa missä musiikki ja kuva yhdistyvät. Ainoana ehtona on, että musiikki ei saa olla valmiiksi sävellettyä elokuvaan, vaan olla oma erillinen kappaleensa. Pitkän harkinnan jälkeen, on lista seuraavanlainen:

10. Pulp Fiction – ‘You Can Never Tell’
Quentin Tarantino on yksi niitä harvoja nimiä joiden elokuvissa musiikin ja kuvan yhdistäminen on lähestulkoon aukotonta. Jokaisessa elokuvassaan on Tarantino onnistunut tuomaan esille vanhoja klassikoita täysin uusin keinoin yhdistämällä niitä milloin mihinkin erikoiseen kohtaukseensa. Chuck Barryn esittämä svengi-klassikko on omiaan mainioon kohtaukseen Tarantinon tunnettuimassa elokuvassa. Mia Wallacen ja Vincent Vegan twist-kilpailun esitys on paitsi yksi matkituimpia kohtauksia viime vuosikymmeneltä, se on myös yksi seksikkäimpiä. Hetkiä missä Uma Thurmanin villi karisma ja John Travoltan armoton viileys yhdistyvät saumattomasti toisiinsa. Vuosien kuluttua, kun Fictionin loppumattomat puheet hampurilaisista ja huumeista ovat unohtuneet, tämä kohtaus tulee elämään entistäkin voimakkaampana.

9. Airplane II: The Sequel! – Gayanne Ballet
Jatko-osa jo klassikoksi muodostuneelle Airplane elokuvalle. Kaikkea ympättiin lisää, vitseistä tehosteisiin, tuloksena ei ollut ihan alkuperäisen tasoinen klassikko, mutta melko lähelle kuitenkin. Aina hulvattomista sanaleikeistä (no, not a b- a bomb.), visuaalisiin vitseihin, on Airplane II nautittavaa katseltavaa kaikista puutteistaan huolimatta. Elokuvan parhaita hetkiä on kuitenkin sen lyhyt, mutta sitäkin muistettavampi viittaus Kubrickin 2001- Avaruusseikkailu elokuvaan. Ted Strikerin kurkistaessa ulos avaruussukkulan ikkunasta hän näkee kaksi miehistön jäsentä ajelehtimassa avaruudessa, tarrautuen toisiinsa elottomana ja tanssien tyhjyydessä. Samaan aikaan kun Chopinin tunnettu baletti-sävellys soi korvalappujen kautta taustamusiikkina. Sekopäistä, mutta nerokasta.

8. The Royal Tenenbaums – Hey Jude
Toinen listan ohjaajista jonka nimi tullaan näkemään kahdesti täällä. Ohjaaja-käsikirjoittaja Wes Anderson on omassa tyylilajissaan lähestulkoon Tarantinomainen virtuoosi musiikin valitsemisessa elokuviinsa tukemaan tarinaa jota hän haluaa kertoa. Koko Royal Tenenbaumsin alkujakso missä perheen historia kerrataan yleisölle Alec Baldwinin lakonisen kertojan avulla, on säestetty Beatlesien upean Hey Jude kappaleen tahtiin. Asettaen täydellisen ajan ja paikan tajun katsojille siitä mitä on tulossa.

7. The Royal Tenenbaums – Needle in the Hay
Sitten Anderson tekee sen uudelleen! Elokuvan puolivälissä tapahtuvan itsemurhayritys on varmasti yksi kaikkien aikojen masentavimpia. Ellei olisi samalla niin kieroutunut ja mustaa huumoria hersyvä hetki kaiken muun ironian keskellä. Aluksi lähes huomaamaton kitara ja laulu peittyy taustakohinan alle, mutta kun haavat aukeavat ja veri virtaa, nostaa Anderson nupit kaakkoon ja varmasti herättää jokaisen katsojan tiedostamaan tilanteen. Vain kääntääkseen kaikki äänet heti pois, ihan kuin leikkiäkseen yleisön kanssa.

6. Matrix – Spybreak
Wachowski-veljeksistä voidaan olla monta mieltä. Mutta alkuperäisen Matrix-elokuvan vaikutusta länsimaiseen elokuvaan on vaikea kieltää tai ohittaa. Elokuvan tunnetuimpien, ja monien fanien mielestä parhaimman, kohtausten joukkoon kuuluva välienselvittely suuren toimistorakennuksen aulassa oli aikanaan melkoinen tapahtuma länsimaiseen toimintaan tottuneille. Syy miksi kuitenkin tämän kohtauksen musiikki päätyi listalle näin korkealle on yksinkertainen. Se toimii niin hyvin elokuvan sisällä, että sitä ensi kerralla kuultuna luulee osaksi elokuvan sävellettyä soundtrackia!

5. Kill Bill Vol.1 – Aint nobody
Tarantinon kosto-eepoksen ensimmäisen osan loppuhuipennus, verinen teurastus Blue Leaves teetalossa, on jo itsessään niin huimaa katseltavaa että musiikkia tuskin huomaisi toisen ohjaajan käsissä. Mutta Tarantinon ollessa kuka on, hän varmistaa että se huomataan. Human Beinz nimisen bändin tekemä coveri vanhasta klassikko kappaleesta sopii kuin Morsiammen nyrkki silmään ja herättää kohtauksessa, kuin katsojassakin, suunnattoman adrenaliinin pyrähdyksen sen ryhtyessä soimaan juuri oikealla hetkellä. Silmittömän verilöylyn keskellä.

4. Shaun of the Dead – Don’t Stop Me Now
Jo pieneksi kulttiklassikoksi muodostunut zombie-elokuvien kirkuva fanipoika, Shaun of the Dead, on myös tyylitietoisesti yksi hauskimpia ja nokkelimpia kauhukomedoita pitkään aikaan. Yhdistäen nasevaa dialogia hersyvän hauskoihin viittauksiin vanhoista gore-leffoista, on Shaunin kantava vetovoima juuri sen itsetietoisuudessa. Eikä se kertaakaan ota itseään liian vakavasti. Elokuvan loppupuoliskolla tunnelma muuttuu huomattavasti synkemmäksi verrattuna alkupuolen railakkaaseen menoon, mutta se tekee elokuvan parhaimmasta hetkestä vieläkin paremman. Hatunnosto niin Kubrickille kuin Freddie Mercurille, Shaunin nerokas yhdistelmä on sekoittaa Kellopeli Appelsiinin jengitappelu ja pahoinpitely Queenin kasariklassikon kanssa. Musiikin tahtiin rytmitetty mäiske tulee täysin odottamatta. Mutta kun se on ohi, sen tahtoisi vain nähdä uudestaan ja uudestaan. Ultraväkivalta ei ole ollut koskaan näin hauskaa.

3. Vanilla Sky – Good Vibrations
Cameron Crowen toiseksi paras elokuva, hypnoottinen mestariteos Vanilla Sky on täynnä mahtavia hetkiä mistä valita. Mutta yksi nousee esiin näkyvimpänä yhdestä syystä. Se on uskomattoman hyvin tehty kohtaus. Tom Cruisen esittämä David Aames saa viimein kuulla totuuden kaikesta, ja ennenkuin huomaammekaan mitä on tapahtumassa, iskee Crowe päälle upean Beach Boysin Good Vibrationsin ja hetki on täydellinen.

2. Almost Famous – Tiny Dancer
Mutta Crowen todellinen mestariteos on lempielokuviini lukeutuva Almost Famous. Täydellinen kasvutarina, upea aikalaiskuvaus ja ennenkaikkea helkutin hyvä elokuva, Almost Famous on täynnä musiikin juhlaa ja upeita kohtauksia. Mutta elokuvan tärkein ja kaunein kohtaus on koko kulmakunnan kunkku. Kännisen ja huumesotkuisen yön jälkeen, Russel Hammond palaa takaisin bändinsä luokse. Häpeissään, puoli-alasti ja pahoillaan. Matka jatkuu epämukavan hiljaisuuden vallitessa, kun radiosta alkaa soimaan Elton Johnin Tiny Dancer. Ensin Russel, sitten muut alkavat hyräillä hienoa kappaletta, kunnes kertosäkeistöön mennessä on koko perhe mukana laulussa. Mutta taika on täydellinen vasta kun nuori William toteaa että hänen pitäisi päästä kotiin, johon kaiken kokenut Penny Lane yksinkertaisesti vastaa: “Sinä olet kotona.”

1. Fight Club – Where is my Mind?
Tiukan kilpailun jälkeen ykköspaikan kuitenkin lunastaa David Fincherin moderni mestariteos. Elokuvan loppu on itsessään elokuvan juhlaa, mutta todellisen loppusilauksen tuo se viimeinen minuutti. Maailman tuhoutuessa heidän ympärillään, Kertoja tarraa rakastaan Marla Singeriä kädestä ja katsoo tätä silmiin. “Tapasit minut hyvin oudossa vaiheessa elämääni” hän sanoo, molemmat katsovat toisiaan hetken, ja biisi alkaa. Rakennukset räjähtävät, kela katkeaa ja ruudulla vilahtaa penis. Anarkistista, nerokasta ja täysin inspiroitunutta elokuvantekoa. Täydellinen päätös elokuvalle jonka loppuratkaisu puhuttaa vieläkin.

Tämä lista ei suinkaan ole tarkoitus olla mikään definitiivinen listaus parhaista musiikkihetkistä. Se on vain yksi mielipide miljoonien joukossa, ja sen tarkoitus on ennenkaikkea herättää keskustelua. Listaa jatkaa parin viikon päästä ilmestyä seuraava osa. Siihen asti, hienoja elokuvahetkiä!

Sending
User Review
0 (0 votes)

Joonatan Itkonen Toimittaja

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Quijote
Quijote
8 years ago

Meikämannelle unohtumatonta musiikkipätkää edustaa Roy Orbisonin In Dreams Blue Velvetissä.

Eljas
Eljas
8 years ago

Oiva artikkeli. Itselleni mieleenpainuvin on ehkäpä Scorsesen erään mestariteoksen monien joukossa, nimittäin Casinon melko lopussa oleva The Animalsin The House of the Rising Sun -kohta, jossa listitään mobsteria mobsterin perään. Ai jumalauta sitä!

The Wolf
The Wolf
8 years ago

Kyllä listalta puuttui Casinosta Animalsien House of the Rising Sun ja Pulp Fictionista Misirlou. Ja Blue Velvetin musiikitkin ovat ikimuistoiset, Kummisedästä puhumattakaan. Mutta Fight Clubin Whre is my mind on paikallaan, kiitos siitä.

Permis
Permis
8 years ago

Tossa sanottiinkin jo joitain joita olisi kiva nähdä. Mutta erityisesti Guy Ritchie jäi puuttumaan. Se kundi taitaa musiikkivalinnat. I wanna be you dog Lock Stockissa on loistava. The Wanglersin Golden brown Snatchissa, kun Mickey on tyrmännyt Gorgeousin. Huhhuh. Ei myöskään saa unohtaa The Verven Bittersweet symphonya Cruel intentionsin lopussa.

ned
ned
8 years ago

Hyvä lista joka sisälsi paljon suosikkejani. En voi kuitenkaan olla mainitsematta listassa jo sivuten mainittua Kubrickia, jonka Avaruusseikkailu 2001:ssä käyttämä Richard Straussin Also sprach Zarathrustra on ehdottomia elokuvamusiikkien helmiä!

mousse
mousse
8 years ago

Erittäinkin hyvää elokuvamusiikkia, mutta kyllä toi ykkönen on paras näistä. Oon kattonu Fight Clubin lopputekstit lukemattomia kertoja nimeomaan tuon biisin takia.